Ett november i rasande fart

November passerade i rasande fart och vi närmar oss jul med stormsteg. I november hann vi med två fina galor i Kulturhuset; Skaraborg Tillsammans galan och Näringslivsgalan. Båda oerhört inspirerande.

Den första var en välgörenhetsgala arrangerad av tre Rotary-föreningar i samverkan till förmån för sällskapet Tomtarna, Kvinnohuset Tranan och Ätbart. Man blir varm i själen av den generositet som flödade i kvällens aktion och eftersom jag inte lyckades plocka hem segern i budgivningen fick det bli en utflykt till Atelier Murat i Istrum en dryg vecka senare. Det finns många konstnärer att besöka i närområdet och bilturen i ett snövitt Skaraborg är en upplevelse bara det.

På näringslivsgalan hyllades företrädare för det lokala näringslivet. Vilken bredd och spets vi har i bygdens entreprenörer. Man blir verkligen stolt, inte bara över deras framgångar utan också för det engagemang de visar i hela samhällets utveckling. Jag hade förmånen att få överlämna Skövde Kommuns förtjänsttecken till Leif Hultman för hans insatser för Skövde bl.a. genom sitt långa ordförandeskap i Science Park Skövde.

En het fråga de senaste veckorna har varit ombyggnation och renovering av Södermalms IP. Kommunen har en hög ambition, och en enig politik, i att skapa förutsättningar för spel i Superettan för Skövde AIK. När kommunen gör en så omfattande investering är det samtidigt viktigt att anläggningen kan användas av många och för mer än bara matcher för elitlaget. Det innebär vissa kompromisser men vi har en bra dialog med både fotbollsföreningar och friidrotten. Det kommer att bli bra även om det tar lite tid och kräver mycket samverkan och respekt för de olika idrotternas behov och förutsättningar.

Den 2a december fanns Moderaterna på plats på Vinterkalaset i Ryd. 12 kaffe på torget genomförs för det mesta på ”löningslördagar” och då på Hertig Johans torg. Det är bra tillfällen att prata samhällsutveckling. Vill ni byta några ord med oss så finns vi på Hertig Johans torg även den 16 dec och bjuder på glögg. Vi får ofta höra att ”valet är över” men för oss som gillar att prata politik är samtalen med medborgare viktigt året om, alla år i mandatperioden. Dessutom brukar man ju säga att valrörelsen (för nästa val) börjar direkt när vallokalerna har stängt. Vart vill du se moderata kampanjer framöver?

Nu väntar storstädning hemmavid, julbak och snöskottning. Jag och Moderaterna i Skövde vill passa på att önska er en trivsam advent och God Jul.

/Theres Sahlström (M), kommunstyrelsens ordförande

Föregående

Blått nytt år!

Nästa