Dricksvatten från Vättern sedan 1959

Clary Starck heter jag och har varit aktiv moderat i Skövde sedan år 2011. Sedan år 2023 har jag fått förtroendet att leda Skaraborgs vatten som vice ordförande. Direktion består av politiker från de tre förbundskommunerna som har möten fyra gånger per år.”

Läs mer om Clary Starck.

Vatten är det viktigaste livsmedel vi har i vår vardag och en resurs som vi i Skaraborg har förmånen att ofta tar för given. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skriver på sin hemsida kopplat till vatten att: “Brist på vatten är mycket allvarligare än brist på mat. Därför är det viktigt att ha en plan för att kunna ordna vatten i alla lägen.”

Vatten, och infrastrukturen för att förse människor med vatten, är därmed oerhört viktig!

Skaraborgs vatten är ett förbund som har uppdraget att förse en stor del av Västra Götaland med vatten. Förbundet har tre medlemskommuner; Skövde, Falköping och Skara.

Förbundets ursprung går tillbaka till 1950-talet då ingenjörsbyrån VIAK fick ett uppdrag att ta fram en plan för framtidens vattenförsörjning i Skaraborgs län. I den plan som utvecklades framgick att vattensituationen var besvärlig i länets centrala delar, men att Vättern skulle kunna försörja de tre kommunerna med vatten i framtiden.

Den 16 juni 1959 blev detta verklighet och Skövde fick vatten från Vättern. Den 14 september kopplades de övriga kommunerna också in. Sedan sommaren 1959 har Skaraborgsvatten – till och med den 31 december 2018 – levererat 462 miljoner kubikmeter vatten med hög kvalitet och stor tillförlitlighet. Det är tack vare just detta som många Skaraborgs-bor ser på vattenförsörjningen som en självklarhet.

För att säkerställa att alla har tillgång till ett rent och hälsosamt vatten ställer samhället höga krav på kontroller av både råvatten och färdigt dricksvatten. Processen för detta är komplex och innan vattnet är färdigt för leverans har många olika aktörer varit inblandade i dricksvattenkedjan, med Livsmedelsverket som samordnande myndighet. Sedan 1959 har otaliga utmaningar ställts på infrastrukturen för vattenförsörjning, då samhället växer och utvecklas. Som ett exempel togs en ny vattenledning utanför Skövde i bruk under våren i år.

Skaraborgs vatten har en lång tradition av att växa tillsammans med sina medlemskommuner, och vi är väl rustade för att möta framtidens utmaningar!

Om du vill lära dig mer om vattnets inneboende energi eller om hur ett kretsloppet fungerar har Skaraborgs vatten ett samarbete lärocenter Balthazar i Skövde, där det har skapats en utställning runt vatten. Läs mer här!

Tack för mig,

Clary Starck
Vice ordförande vid Skaraborgs vatten

Föregående