Visst vill Skövde ha ett elitlag

Visst vill Skövde ha ett elitlag, gärna flera och fördelat på olika sporter.

SNs Fredrik Sandquist undrar i lördagens krönika ”vad håller Skövde Kommun på med egentligen”. Skövde Kommun investerar 145 miljoner för att ge fotbollen bättre förutsättningar!

Den 21 dec 2021 kommer Fotbollsförbundets kravspecifikation för dispens för spel i Superettan på Södermalms IP. Den 10 jan 2022, mindre än en månad senare, tar Kommunstyrelsen beslut om extra investeringar för 10,9 miljoner så att anläggningen ska nå upp till kraven för dispens. I juni 2022 ger kommunfullmäktige Skövdebostäder i uppdrag att utreda förutsättningar för en arena av superettanstandard.

I juni 2023 antas budget för 2024 och i detta beslut finns stora investeringar. 45 miljoner för en flytt av friidrotten till Södra Ryd och 90 miljoner för upprustning och ombyggnation av Södermalms IP. Upprustningen av fotbollsarenan ska också ge ungdomsidrotten bättre tillgång till tränings- och matchplaner. En flytt av friidrotten är en förutsättning för att ombyggnationen av Södermalms IP ska kunna optimeras för fotbollen. Tyvärr överklagas bygglovet för friidrotten vid två tillfällen vilket innebär förseningar. Trots det fortsätter kommunen, i tät dialog med berörda föreningar, att finna lösningar som leder till att renoveringen av Södermalms IP kan påbörjas.

Utöver arbetet med att tillhandahålla idrottshallar, fotbollsplaner och annat för att föreningslivet ska få goda förutsättningar i Skövde har vi sedan flera år ett marknadsföringsbidrag. I december 2023 tar kommunstyrelsen beslut om att omfördela pengarna inom ramen för marknadsföringsbidraget så att en större andel ligger i det så kallade grundbidraget. För de 3 föreningar som möter kriterierna så innebär detta 400 000kr/år och förening i grundbidrag för den marknadsföringsinsats de gör för platsen Skövde.

Det finns stor förståelse för att frustrationen ibland svämmar över när man så gärna vill väldigt mycket. I det läget är det viktigt att komma ihåg att kommunallagen kräver likabehandling, att fotboll är en stor och fantastisk sport men inte den enda sporten i vår kommun samt att kommunens kärnuppdrag är att tillhandahålla välfärd som vård, skola och omsorg. Det innebär att politikens uppgift blir att avgöra hur mycket vi kan jobba med det som ökar Skövdes attraktivitet så att fler väljer att bo här och bidra med skatteintäkterna som sedan ger oss möjlighet att bedriva välfärd av god kvalitet parallellt med att säkerställa grunduppdraget.

Så om drygt 145 miljoner i investeringar för att ge fotbollen bättre förutsättningar upplevs som ”slapphänt hanterat” av kommunen får var och en själv avgöra. Vi är många som är stolta över att i dessa tider kunna fullfölja denna viktiga satsning och hoppas att det ska uppskattas av många samt leda till att fler väljer Skövde som bostadsort för framtiden.

För Majoriteten i Skövde

Theres Sahlström (M)
Johan Ask (S)
Marianne Gustafson (KD)